Componist en muzikant Tom ‘Sammie’ America is al decennialang een markante stem in de Nederlandse muziekwereld. Wat begon in de jaren 80 met de punkband Gasphetti groeide al snel uit tot het experimentele muziekcollectief MAM.
Met MAM bracht America zijn fascinatie voor de melodie van de Nederlandse taal/spraak tot leven. Volgens hem is het Nederlands een taal die “op een hobbelige manier enorm swingt”. En dat hoor je terug in zijn composities waarin gesproken woord, ritme en klank samensmelten.
Na MAM keerde America de popmuziek de rug toe en ging hij zich toeleggen op complexere muziekprojecten. Vaak op het snijvlak van muziek en beeldende kunst. Zo heeft hij voor het La Grande Parade project van Henk Hofstede (The Nits) bij Picasso’s schilderij Maternité het intussen cult-nummer Maternité gemaakt (“Mam weet jij nog wanneer ik een boterham met kaas gegeten heb?). En nu – in zijn nieuwste werk – gaat hij uit van de beelden en woorden van kunstenaar Paul Bogaers.
Toen Bogaers onlangs zijn vriend Tom vertelde dat hij het niet meer wist, hoe nu verder (“Ja ik ben vastgelopen”) – ontstond er onverwacht een nieuwe samenwerking. Tom ging aan de slag met teksten, beelden en interviewde Bogaers om aan stemmateriaal te komen. Met dat alles componeerde hij daar gelaagde, subtiele muziek bij.
Tijdens het Music Film Festival krijgen bezoekers een exclusieve voorpremière van dit project. In een intieme setting in Filmtheater Cinecitta laat Tom America een aantal van deze nieuwe stukken live horen, begeleid door de filmbeelden van Bogaers.
Vooraf gaan we met Tom in gesprek over zijn rijke carrière – van De Mus tot Delphine – en vragen we hem: wat maakt filmmuziek écht goed, of juist volkomen misplaatst?
Een unieke kans om een van Nederlands meest eigenzinnige componisten van dichtbij te ervaren.